Porady Robico - jak zadbać o swoje zdrowie.

15 sierpień 2015
5 (2)

Na trzecim poziomie piramidy zdrowego żywienia zaproponowanej przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie znajduje się nabiał, czyli ogólnie pojęte produkty mleczne. Zgodnie ze wszystkimi rekomendacjami czołowych instytucji naukowych zajmujących się żywienie człowieka, powinniśmy spożywać 2-3 porcji nabiału dziennie. Asortyment produktów należących do tej grupy stale i w bardzo szybkim tempie się poszerza i modyfikuje.
Producenci chcą za wszelką cenę nadążyć i sprostać za wygórowanymi oczekiwaniami konsumentów dotyczącymi właśnie produktów nabiałowych, dlatego też warto pochylić się nad tym zagadnieniem i dowiedzieć się, jakie są zalety sięgania po produkty z tej grupy.


   Nabiał to ogólna nazwa pewnej grupy produktów spożywczych, do której należą np. mleko oraz produkty, głównie opierające się na jego bazie, czyli: maślanki, kefiry, jogurty i Righttwarogi.
Są to produkty pochodzenia zwierzęcego, które pełnią kluczową rolę
w tematyce zdrowego żywienia. Jednakże stanowią one pewną grupę środków spożywczych najbardziej kontrowersyjnych, a fakty i mity o ich potencjalnych skutkach zdrowotnych przeplatają się zarówno w prasie kobiecej, Internecie i innych mass - mediach.


Wartość odżywcza produktów nabiałowych


   Nie ulega wątpliwości, iż mleko i jego przetwory stanowią potężną grupę produktów o bardzo bogatym składzie odżywczym. Nabiał jest dobrym,
a wręcz dominującym źródłem wapnia w codziennej diecie zwykłego zjadacza chleba. Sam wapń jest niezbędny
do budowy mocnych i wytrzymałych kości, lecz nie tylko. Pierwiastek ten jest także głównym przekaźnikiem sygnałów
w komórce. Odpowiada za prawidłowy skurcz mięśni, zapewnia odpowiednią strukturę błon międzykomórkowych oraz odpowiada za jej przepuszczalność lub jej brak. Poza tym aktywuje wydzielanie enzymów i hormonów, bierze udział
w procesie krzepnięcia krwi, a także niweluje powstające w komórce procesy zapalne. Badania populacyjne, które skupiły się na przeciętnym spożyciu tego pierwiastka nie wykazały zadowalających wyników. Okazało się, że zdecydowana większość Polaków nie realizuje w całości zapotrzebowania na wapń, które wynosi (zależnie od płci, wieku, aktywności fizycznej i stanu fizjologicznego) około 1000-1200 mg/dobę. Dlatego tak ważne jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na ogromny potencjał zdrowotny drzemiący w produktach nabiałowych. Nabiał dostarcza do naszego organizmu dużo więcej witamin i minerałów, niżeli tylko wapń. Mleko i produkty mleczne to bardzo dobre źródło pełnowartościowego białka (zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne w idealnych proporcjach), witaminy A i D oraz z grupy B, magnez, potas i cynk. 

Left
   Problematycznym związkiem zawartym w mleku jest laktoza. Z badań populacyjnych wynika, że aż 20-37% szczególnie dorosłego społeczeństwa jej nie trawi lub nie toleruje. Z tego powodu powinni oni zamienić mleko
na fermentowane produkty mleczne. Zawierają one bakterie fermentacji mlekowej, które rozkładają laktozę na glukozę i galaktozę, sumarycznie zmniejszając zawartość tego dwucukru w produkcie.


   Aby cieszyć się wszystkimi zaletami jakie daje nam nabiał należy wybrać produkty świeże i najwyższej jakości. Takie właśnie są produkty marki Robico. Ma ona w swojej ofercie ZIMNE MLEKO, wyprodukowane metodą mikrofiltracji. To metoda, która polega na filtrowaniu mleka przez ceramiczne membrany, co usuwa szkodliwe mikroorganizmy. Dzięki temu nie traktuje się  produktu wysoką temperaturą, co zabezpiecza obecne w nim witaminy,
a także nie dezaktywuje naturalnie obecnych w mleku substancji bakteriostatycznych, które mają działanie prozdrowotne na nasz organizm. Kefir i Maślanka  Robico zostały wytworzone z surowc najwyższej jakości. Zawierają wspomniane wyżej bakterie fermentacji mlekowej, które tworzą naszą mikroflorę jelitową. Odpowiadają  za odporność, ułatwiają trawienie i biorą udział w endogennej syntezie witamin takich jak: B1, B6, witamina K i kwas foliowy, a także regulują przemianę materii, zwiększają wchłanianie białka i wapnia. Z tych powodów warto włączyć nabiał do swojej diety, a w jego spożywaniu kierować się rozsądkiem i rekomendacjami.