Porady Robico - jak zadbać o swoje zdrowie.

25 sierpień 2015
5 (3)

Charakter oraz pora śniadania w dużej mierze uzależnione są od tradycji oraz zwyczajów panujących na danym obszarze. Francuzi i Włosi dzień zaczynają kawą z croissantem, zaś Brytyjczycy preferują jajka sadzone na bekonie
z fasolką.  Bez względu na szerokość geograficzną, śniadanie to z pewnością pierwszy posiłek, który spożywamy
w ciągu dnia. Dlaczego jest on tak ważny i jak powinien wyglądać? Odpowiedzi na te pytania przedstawiamy w dalszej części artykułu.


Śniadanie to podstawa


   Badania dowodzą, że spora część naszego społeczeństwa nie jada śniadań. Najczęściej uzasadniamy to brakiem chęci, czasu, pośpiechem, niekiedy brakiem pomysłu na pożywne danie. Pomijanie śniadania jest wielkim błędem, gdyż pierwszy posiłek, który jemy powinien być podstawą naszej diety dla dalszego dnia. Bez niego nie ma mowy o zdrowym
i zbilansowanym żywieniu.


    Śniadanie nie bez kozery jest najważniejszym posiłkiem, gdyż po przespanej nocy pozwala nam przywrócić odpowiednie stężenie glukozy we krwi. Prawidłowy poziom cukru jest gwarantem odpowiedniego funkcjonowania, dobrej kondycji witalnej oraz psychicznej. Dzięki pożywnemu śniadaniu gwarantujemy sobie energię na cały poranek, aż do południa. Zapobiega to niespodziewanym napadom głodu i podjadaniu niezdrowych, wysokokalorycznych produktów przed obiadem.


   Osoby, dbające o sylwetkę lub pragnące schudnąć również nie powinny wychodzić z domu bez śniadania. Rezygnowanie z tak ważnego posiłku przymusza nasz organizm do robienia rezerw. Przeważnie w postaci podskórnej tkanki tłuszczowej. Ponadto wolniej spalamy kalorie. Jeśli nie zjemy śniadania i, co gorsza, stanie się to naszą rutyną, organizm przestawi się na wolniejszy, bardziej oszczędny metabolizm. I zamiast zużywać dostarczone pożywnie na funkcjonowanie w ciągu dnia, wszystkie pochłonięte później kalorie zużywa na poczet zwiększenia zapasów energetycznych, czyli tkanki tłuszczowej.


   Znacznie lepszym pomysłem jest spożycie obfitego śniadania niż przejadanie się wieczorem, zwłaszcza tuż przed snem. Wieczorne jedzenie często jest przyczyną braku apetytu rano. Jeśli zatem rano nie odczuwasz głodu, postaraj się następnym razem kolację zjeść wcześniej lub też mniej obfitą. Następnego dnia z pewnością poczujesz potrzebę spożycia pełnowartościowego śniadania.

Jeśli nie mamy czasu lub nie czujemy się głodni, nie rezygnujmy z pierwszego posiłku. Wybierzmy coś szybkiego i lekkiego. Co będzie zdrową przekąską? Czytajcie dalej.


Jak komponować śniadanie?


   Idealnym zestawem śniadaniowym jest musli Rightlub owsianka
na mleku. Jeśli nie przepadamy za smakiem mleka lub
 cierpimy
na nietolerancję jego składników warto zastąpić je kefirem lub maślanką lub. Kombinacji takiego śniadanie jest całkiem dużo, dodatkowo jeśli musli stworzymy sami, od podstaw i nie będziemy polegać na "gotowcach". Wystarczy połączyć różne rodzaje
płatków (ryżowe, owsiane, kukurydziane, otręby pszenne), dodać suszone lub świeże owoce, ulubione orzechy, nasiona słonecznika, siemię lnianie lub pestki dyni. Płatki zbożowe to źródło cennego błonnika i witamin z grupy B, a wszystkie inne dodatki dostarczą nam innych składników mineralnych.


   Świetnym i zdrowym wyborem do domowej roboty musli będzie ZIMNE MLEKO Robico, wytwarzane metodą mikrofiltracji. Zapewnia ona wydłużenie czasu przechowywania mleka do 2 tygodni, poprzez zastosowanie ceramicznych membran. Usuwają one z mleka wszelkie mikroorganizmy, jednak nie stosuje się tu metody termicznej. Dzięki temu mleko zachowuje swoje właściwości, naturalną zawartość witamin i składników mineralnych, a także substancji bakteriostatycznych i enzymów charakterystycznych dla tego białego napoju. Mleko takie cechuje się smakiem
i zapachem bardzo zbliżonym do jego surowego odpowiednika. Jeśli natomiast cierpimy na nietolerancję lub alergię
na laktozę, możemy w tym wypadku skorzystać z obecnych w ofercie Robico fermentowanych produktów mlecznych
tj. kefiru i maślanki naturalnej. Charakteryzują się one występowaniem w nich bakterii fermentacji mlekowej, korzystnych dla nas szczepów. Organizmy te fermentują laktozę, dzięki czemu zmniejszają jej sumaryczną ilość w produkcie. Dodatkowo wzmacniają naszą odporność immunologiczną, tworzą w naszym ciele tzw. mikroflorę jelitową. Odpowiada ona za regulację przemiany materii, ułatwia trawienie, chroni przez patogenami chorobotwórczymi, a dodatkowo wspomaga endogenną syntezę wielu witamin tj. witamina B1, B6, K i kwasu foliowego. Udowodniono korzystną rolę mikroflory we wspomaganiu wchłaniania białka i wapnia, które działają korzystnie w profilaktyce osteoporozy.
Warto więc zatroszczyć się o swoje zdrowie, spożywając wysokiej jakości produkty mleczne  Robico, dodając do tego skomponowaną samodzielnie mieszankę musli.


   Jeśli zdecydujemy się zjeść owoce lub dodać je do przysłowiowych "płatków na mleku", warto sięgać po pomarańcze, grapefruity lub jabłka. To owoce o niskim indeksie glikemicznym. Ponadto zwarty w nich błonnik poprawi perystaltykę jelit, zaś witaminy ochronią przed infekcjami i skutkami stresu czy przemęczenia.


LeftPrzykładowe zestawy śniadaniowe:

  • Musli z owocami suszonymi i orzechami (3 łyżki stołowe) na ZIMNYM MLEKU Robico (szklanka)
  • Musli z orzechami laskowymi i rodzynkami (3 łyżki stołowe) z Kefirem Robico (szklanka)
  • Owsianka z truskawkami i migdałami na ZIMNYM MLEKU Robico (3 łyżki płatków owsianych, garść świeżych truskawek, łyżeczka prażonych płatków migdałowych)
  • Grahamka (sztuka) z sałatą (liść), szynką z indyka (2 plasterki) i pomidorem (średnia sztuka)
  • Serek wiejski (opakowanie) z rzodkiewkami (4 sztuki), pieczywo (2 kromki chleb razowego) z masłem (łyżeczka)


   Wielu z nas nie wyobraża obie porządnego śniadania bez filiżanki aromatycznej kawy lub ulubionej herbaty. Jeśli będą one dodatkiem do pożywnego posiłku, to nie jest to wybór niekorzystny dla zdrowia. Jednak w przypadku, gdy musli
lub kanapkę zastąpimy kawą, nie liczmy na dobry początek dnia. Kawa czy mocna herbata owszem, pobudzą nas,
jednak nie dostarczą odpowiedniej ilości energii oraz składników odżywczych, abyśmy mogli w pełni wykorzystywać swój potencjał w ciągu dnia.